Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

‘Girê Kortikê’de Kürtler Yaşıyordu’

Dicle Üniversitesi (DÜ) Anatomi Anabilim Dalı Öğretim üyesi Prof. Dr. Vatan Kavak , Girê Kortikê (Körtik Tepe)’de ortaya çıkan kemiklerin ortaçağ döneminde burada yaşayan Kürtlere ait olduğunun tespit edildiğini söyledi.

Dicle Üniversitesi (DÜ) Anatomi Anabilim Dalı Öğretim üyesi Prof. Dr.

DİYAR TİME- Diyarbakır’ın Bismil ilçesindeki Girê Kortikê (Körtik Tepe) de yürütülen arkeolojik kazılarda 16 yıl önce gün ışığına çıkarılan 121 kişiye ait kemikler, Dicle Üniversitesi ile Riga Stradins Üniversitesi arasında yürütülen proje kapsamında  Diyarbakır Müze Müdürlüğünden alınarak  incelendiğini balirten Prof. Dr. Vatan Kavak; kemikler üzerinde 6 yıl araştırma ve inceleme yapıldı.  Yapılan bu inceleme sonucunda kemiklerin Körtik Tepe’de orta çağ döneminde yaşayan Kürtlere ait olduğu  tespit edildi” dedi.

Prof.  Vatan Kavak, heyet tarafında konuyla ilgili yazılan makale uluslararası  bilimsel anatomi dergisinde yayınlandığını söyledi. Çalışmayı yürüten Dicle Üniversitesi Anatomi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Vatan Kavak, “Milattan  11 binyıl yıl önce Körtik Tepe’de Kürtler yaşıyordu” dedi.

Bölgeye Egemendiler

Prof. Dr. Vatan Kavak, o dönemlerde bölgede Kürtlerin  egemen olduğuna dikkat çekerek; 55 kadın ve 66 erkek iskeleti üzerinde antropometrik inceleme ve araştırmalar yaptıklarını, 14 farklı ölçü aldıklarını, kadın ve erk iskeletlerini birbirinden ayırdıklarını da anlatarak, şöyle konuştu:

“Erkek iskeletlerini dünyadaki örneklerle mukayese ettik. Tarihi açıdan bakıldığında burada yaşayanlar Kürt’tür. Erkek iskeletleri örneklerine göre daha sağlam, daha güçlü çıktı. Kadınların iskeletlerinin ise zarif olduğu tespit edildi. Naziktiler. Naziklikten dolayı da  bunlar Çinli kadınlara ya da Avrupalı kadınlara benziyor. Muhtemelen kadınlar o dönem evlerde ev işlerinde çalışıyordu. Erkekler de dışarıda hayvanlarla uğraşmış. Muhtemelen hayvanları yakalayıp etlerini pişirip yemişler. Bu yüzden kemiklerinin sağlam olduğu görüldü. Yaşlarının tespiti ile ilgili çalışmalarımız devam ediyor. Ne tür hastalıklar geçirdiklerini de araştırıyoruz. O dönemde Mezopotamya’da büyük savaşlar çıkmıştır. Savaş sonrası olumsuz koşullar ve hastalıklar yaşanmıştır.”

HABER: Sıddık ALGÜL